Perinatale kinesitherapie

Prenataal

Vóór de bevalling  kunnen enkele sessies ingepland worden om tips te geven over de aanloop en het verloop van een bevalling, over het toepassen van de juiste ademhalings- en perstechnieken, om  enkele basisoefeningen aan te leren die meteen na de bevalling kunnen worden uitgevoerd …
Tegenwoordig merken we dat de ziekenhuizen/vroedvrouwen hierover vaak infomomenten organiseren. Laat dit je echter niet tegenhouden om ons te contacteren indien je nog een bijkomende vraag zou hebben. 

 

Pre en postnatale
Postnataal 

Elke zwangerschap zorgt voor heel wat veranderingen in het lichaam, zowel fysiek als mentaal. 

Sommige mama’s zijn blij en enthousiast dat ze eindelijk weer hun lichaam fysiek kunnen uitdagen en willen ook snel terug gaan sporten. Anderen geven het voorschrift voor postnatale kiné een plekje in de kast en vergeten dat ze dit ooit gekregen hebben, want het is al zo druk en de vermoeidheid overheerst. Helemaal begrijpelijk! 

Toch is postnatale kinesitherapie zeer belangrijk, om kans op latere rug/bekkenklachten en blaasverzakking te beperken

We gaan hierbij niet enkel werken op kracht van buik- en bekkenbodemspieren, maar er wordt ook nagekeken of je ademhalingspatroon (foutief) is gewijzigd, je houding drastisch is veranderd door enkele maanden met een bolle buik rond te lopen, of er blaasproblemen (oa urineverlies) aanwezig zijn en of we de aanwezige vermoeidheid kunnen wegnemen door relaxatie technieken.
Het is ook mogelijk dat je na de zwangerschap nog last hebt van rug of nekpijn en uiteraard gaan we dit ook meenemen in de behandelingen. 

In de meeste gevallen zal de postnatale therapie wel grotendeels bestaan uit oefeningen voor de bekkenbodem-, buik-, rug- en bilspieren

We starten steeds met low impact oefeningen en bouwen gradueel op naar oefeningen voor het hele lichaam. Veel van deze oefeningen kan je samen met je kindje uitvoeren. Het is namelijk niet alleen een goede manier om je baby’tje rustig te houden, het versterkt ook nog eens jullie band én het is zeer goed voor de ontwikkeling van de spiertjes en het evenwicht van een baby. 

P.s. ook de papa’s of meemoeders mogen altijd de thuisoefeningen mee uitvoeren om aan hun post-zwangerschap conditie te werken 😉 

Wanneer starten?

Bij een vaginale bevalling kan je 4 tot 6 weken na de bevalling al starten. Bij een keizersnede is het beter 6 tot 8 weken te wachten, zodat de wonde volledig geheeld is. 

In beide gevallen kiezen we voor een individuele aanpak afhankelijk van het te bereiken doel en de fysieke mogelijkheden.  

Return to sport

Er zijn enkele standaardregels vanaf welk moment sport terug hervat kan worden, maar hiervoor moet toch patiënt per patiënt bekeken worden of de bekkenbodemspieren al voldoende hersteld zijn om al verantwoord terug te beginnen trainen, bijvoorbeeld voor onze plaatselijke Donkmeerloop of triatlon.